pátek 3. prosince 2010

Současné siluety

Současné siluety se mění téměř každou sezónu s novými přicházejícími trendy. Světoví návrháři však často čerpají z minulosti a již zmíněných historických prvků. Vycházejí z dokonalé znalosti historie odívání a tu přenášejí na současná přehlídková mola. Ve svých exhibicích ukazují transformované historické siluety do dnešní podoby a formy, a to pomocí nových technologií a materiálů. Módních tvůrců, jež se inspirují historií je nespočetně, za zmínku však stojí aspoň někteří z nich.
Jedním z nejvíce inspirovaných návrhářů historickým oděvěm je Jean Paul Gaultier, neodmyslitelnou součástí jeho kolekce je korzet, často také pracuje s krinolínou. Ve své kolekci pro jaro-léto 2010 představil hned obě oděvní součásti v jednom modelu. Šaty s názvem ,,Too Frida” spojují historický korzet s krátkou krinolínou do jednoho celku.
I Hussein Chalayan přenáší historické prvky do futurstické formy oděvu. Jedním z příkladů jsou šaty ,,airplane dress“  vytvořené z materiálu používaného na konstrukci letadla z kolekce pro jaro-léto 2000. Jednotlivé části oděvu se dají odklápět, po otevření zadního dílu šatů oděv vytvoří siluetu sedmdesátých let 19. století, z profilu tak šaty připomínají oděv s turnýrou.

Hussein Chalayan, Airplane dress
Hussein Chalayan, Airplane dress

Návrhářská dvojice Victor and Rolf také často odkazuje na historii 18. a 19. století. Ukázkou je například jejich kolekce ,,Black Hole“ pro podzim-zimu 2001. Kolekce znovu oživuje devadesátá léta 19.století. Jejich nabírané rukávy, typické pro tuto dobu, přerostly do přehnané proporce. Vytvořili i mnoho dalších ohromujících kolekcí, kde vyniká netradiční silueta. Patří mezi ně například kolekce pro zimu 1999/2000 Russian Dolls, která je založená na principu vrstvení jednotlivých kusů oblečení na sebe, až postupně vznikne nadměrná silueta ženského oděvu. Za zmínku stojí také módní show pro jaro-léto 2010, kde předvedli bohatě vrstvené sukně, rukávy a vršky, do kterých se nebály prostřihnout otvory nejrůznějších tvarů.
Pro návrháře Alexandra McQueena je charakteristická silueta hranatých vycpaných ramen i zvýrazněných ženských  boků, ale i korzety a široké honosné róby. Siluety jeho modelů často ozvláštňují extravagantní kobouky.

Alexander McQueen, fall 2009
Alexander McQueen, fall 2009

Se siluetou experimentují i japonští návrháři jako je Issey Miyake, Yohji Yamamoto a návrhářka Rei Kawakubo, jejíž např. ,,Bump Dress“ z kolekce pro jaro-léto 1997 hrají v siluetě vycpaných boků a zad. Pro Kawakubo krása spočívá v asymetrii, a tento monstrózní model, který přetransformoval přirozené tvary lidského těla, má blízko k siluetě sukní s turnýrou a korzetů s vycpanými boky, které byly v módě v 18.století. Yohji Yamamoto ve své tvorbě zase využil siluetu 19.století a ve spolupráci s fotografem Nickem Knightem vytvořil oděv ,,Tulle bustle coat“ (podzim-zima 1986) s přehnanou proporcí zadní části sukně, připomínající z profilu siluetu slepice, stejně tak, jako satirici devatenáctého století, kteří tak zobrazovali s humorem tehdejší módu. Yamamoto ve své tvorbě využil mnoho detailů módy konce 19.století, zobrazil je však s ironií.


Yohji Yamamoto, Tulle bustle coat
Rei Kawakubo, Bump dress

Žádné komentáře:

Okomentovat