pátek 3. prosince 2010

Siluety a jejich význam: Ramena


Ramena ovlivňovala módu po všechna staletí. V 18. a na počátku 19. století dominovala ramena spíše rovná, lopatky se táhly dozadu a hrudník byl vypnutý. Na konci doby empíru však vznikla nová linie, ramena byla tažena dolů, snižovala se do trianglovité siluety. Této nové pozici ramen napomáhal již výše uvedený korzet s širokými zešikmenými ramínky, která deformovala postavu do tehdejší podoby ženského ideálu.
Linie ramen se ve  třicátých letech 18. století rozšířila obrovskými nabíranými rukávy. Zvětšením této horizontální polohy se tak docílilo optického zeštíhlení zbytku těla.
Do třicátých let dvacátého století dominují pokleslá ramena, od této doby se však opět mění silueta a rovná a rozšířená ramena pomocí vycpávek jsou charakteristická pro atraktivní ženu. Tato inovace byla poprvé zpopularizovaná na konci třicátých let Elsou Schiaparelli a vznikla jako odezva na dekádu siluety agresivně rovných ramen v pánském odívání.  Široká ramena vytvořila tzv. ,,V“ siluetu, která opticky zmenšovala boky. S příchodem ,,New Looku“ Christiana Diora se forma ,,V“ siluety, tehdejšího ideálu ženské postavy, stále více zvětšovala. V osmdesátých letech byla vycpaná ramena nezbytnou součástí odívání. Pouze v devadesátých letech byla dekáda ramenních vycpávek definitivně nahrazena módou sedmdesátých let, s těsnými střihy, vysoko střiženými průramky a úzkými rameny.
V roce 1971 přišel francouzský návrhář Pierre Cardin s novou siluetou, vytvořil pánskou kolekci  ,,Superman“, vycházející z identity superhrdiny a formy ,,V siluety“ zužující torzo. Vycpaná ramena jeho pánských obleků strmě stoupaly vzhůru. Ramena byla silně vyztužená a tuhá. Však také obecně silná a široká ramena zvýrazňují autoritu nositele. Pro tyto nárameníky zakřivené směrem vzhůru se používá termín ,,Pagoda shoulder“, která jsou charakteristická pro tradiční thajský oděv. Linie těchto ramen vychází z tvaru střechy pagody. Tuto novou siluetu podporovali i mladší návrháři jako Thierry Mugler, Claude Montana a Aleander McQueen a ve svých kolekcích experimentovali s tímto novým stylem, který však nikdy nebyl začleněn do základní struktury odívání. 

Pierre Cardin, Superman

Žádné komentáře:

Okomentovat