Možnost rozšířit boky přišla s představením nové oděvní součásti, krinolíny. Tato široká konstrukce však vyžadovala obrovskou spotřebu luxusního materiálu podřízenému módě, a tak tato silueta vyjadřovala právě povrchnost a malichernost svých nositelek.
Použití krinolíny s kontrastem stahujícího korzetu podporovalo zdání ještě užší pasové linie. Tahle nadsázka ženského oděvu se často promítala i v modifikované formě oděvu mužského. Typickým příkladem jsou balonové šortky, tzv. plundry, nošené od konce patnáctého do téměř sedmnáctého století, v kombinaci s krátkým úzkým kabátkem se špičatě tvarovaným pasem.
Móda široké sukně nebyla omezená jen na západní svět. Ženy některých afrických kmenů nosí dlouhé široké sukně vytvořené z kusů trávy a listů. Do této ohromné formy z dlouhých kusů usušené trávy se oblékají většinou mladá děvčata, mají zakrytý obličej třásněmi ze stejného materiálu, zakrývají tak svoji dětskou identitu a široká sukně zároveň naznačuje jejich začínající etapu ženství. Sukně je chápána jako metafora, mění linii dívčího těla, rozšiřuje pánev, a tím symbolizuje zralou ženu.
Thierry Mugler, 1997 |
Způsob oblékání krinolíny |
Žádné komentáře:
Okomentovat