pátek 3. prosince 2010

Siluety a jejich význam: Oblast krku

Kanon krásy nikdy nefavorizoval skloněnou či pokleslou hlavu na ramena. Rozsah mezi bradou a rameny nikdy v historii nebyl zkracován, vždycky převládala strategie krk opticky prodloužit a ztenčit. I malíři v 16. století při portrétování užívali nařízení zobrazovat přehnaně dlouhý krk a šikmá ramena s klesajícím trapézem, zastírající anatomickou realitu. Vztyčená hlava byla totiž ve všech kulturách spojována s důstojností, pravomocí, autoritou a bohatstvím. 
Protože v běžném životě je délka krku limitována ustáleným počtem krčních obratlů, jedním z příkladů fyzického prodlužování jsou africké ženy nosící obruče, které natahovaly jejich krk tlačením klíční kosti dolů. Této tělesné transformaci se přizpůsobily i evropské ženy od 16. do 19. století. Nosily korzet s ramínky (ramenními popruhy), který deformoval postavu a podporoval pernamentní trianglovitý (trojúhelníkový) tvar ramen, ten pak opticky prodlužoval délku krku.       
Jedním z prvků, úmyslně zvýrazňující oblast krku, je okruží. Původ okruží vychází z používání spodních lněných košil, jako ochrany svrchního oblečení před potem a ušpiněním způsobeným otíráním  pokožky v oblasti krku a zápěstí. Diskrétní okruží se však postupem času vyvinulo do objemnějších forem. Stálé zvětšování vyřadilo z módy vystavování krku. Oddělilo tak zcela hlavu od zbytku těla. Trychtýřovitý sklon okruží vytvořil optickou iluzi: Rozšířený bílý ,,talíř“ opticky podporoval větší vzdálenost mezi hlavou a torzem. Hlava se od těla zdála být mnohem dále, než jak tomu ve skutečnosti bylo.
Velmi naškrobený límec, typický pro 17. století, v němž tělo působilo velmi strnule, dnes evokuje ctnost a střízlivost. Tehdejší vysoce módní výstřelek byl však znakem luxusu a absolutní ješitnosti.
Půvabný a dlouhý krk žen i mužů dával v každém věku iluzi vysokého postavení ve společnosti. Má i funkci zkrášlovací a to díky využití šperků a honosných límců z krajek. Oblast krku je tedy příhodnou zónou zobrazování bohatství a symbolem luxusu.

Burma, žena z kmene Padaung
Alexander McQueen, 1999


Žádné komentáře:

Okomentovat